آشنایی با ۱۲ متریال جذاب دکوراسیون داخلی

امروزه برای اجرا طراحی و دکسیون داخلی متریال‌های متفاوت و متنوعی به کار می‌روند. ترکیب هنر، خلاقیت و تکنولوژی هر روز مواد و متریال جدیدی در دنیای معماری و دکوراسیون داخلی تولید می‌کند. یک ساختمان از قسمت‌های متفاوتی تشکیل می‌شود و برای هر کدام از آن‌ها مواد و مصالح خاص با ویژگی‌های مشخصی باید استفاده شود. به طور مثال برای دیوار انواع متریال مختلف دیوار پوش شامل کاغذ دیواری، رنگ، تایل‌های دیواری، چوب و … به کار می‌رود.

همچنین برای کف ساختمان متریال‌های متفاوتی مانند موکت، پارکت، سرامیک، بتن اکسپوز و … می‌توان استفاده کرد. با توجه به وسعت بسیار زیاد این مواد و مصالح، در این نوشتار از اکسون قصد داریم به معرفی چندین متریال جذاب دکوراسیون داخلی بپردازیم.

 

۱۲ متریال جذاب دکوراسیون داخلی

  • دیوار پوش گچی سه بعدی

امروز دیوار پوش‌های تری دی پنل طرفداران زیادی در طراحی دکوراسیون داخلی پیدا کرده‌اند. این پنل‌ها از گچ ساخته می‌شوند و به صورت تایل و پیش ساخته هستند. روش نصب آن‌ها بر روی دیوار به این صورت است که به لایه زیرین دیوار پیچ می‌شوند.

پنل‌های تولیدی مقاومت بسیار خوبی در مقابل حریق دارند و سخت و محکم هستند. علاوه بر آن نصب آن‌ها با سرعت بالایی انجام می‌شود و به راحتی قابل شستشو و رنگ آمیزی با رنگ‌های دلخواه هستند.

اگر در کنار استفاده از متریال دیوار پوش گچی سه بعدی، نورپردازی مناسبی هم در فضا صورت گیرد، زیبایی آن دو چندان خواهد شد. این نوع دیوار پوش در اماکن مختلفی مانند لابی ساختمان‌های مسکونی و تجاری، فضاهای تجاری و فروشگاهی، پشت تلویزیون و … قابل اجرا و استفاده است.

 

  • شیشه‌های رنگی

شیشه‌ها به دلیل قابلیت عبور نور زیبایی خاصی دارند. اگر در کنار این قابلیت از شیشه‌های رنگی در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم، زیبایی آن بیشتر خواهد شد. ترکیب نور و رنگ جلوه خاصی در فضا ایجاد می‌کند و کاملا دکوراتیو است.

شیشه‌های رنگی در دریافت نور بسیار قوی عمل می‌کنند و امروزه جزء متریال‌های پرکاربرد در دکوراسیون داخلی هستند. از شیشه رنگی می‌توان به عنوان پنجره، دیوار پوش، تایل بین کابینتی و مواردی دیگر استفاده کرد. همچنین می‌توان به عنوان پارتیشن جدا سازی و یا نمادهی در فضا به کار برد.

شیشه‌های رنگی در انواع مختلف لاکوبل، فروشگاهی و دیوار پوش بین کابینتی تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شوند.

  • کاغذ دیواری

امروز یکی از ابزار و مصالح ارزان قیمت با تنوع بسیار بالا در طراحی رنگ و جنس، کاغذ دیواری ها هستند. وسعت تنوع در طرح و رنگ این نوع دیوار پوش باعث می‌شود که بتوان برای هر نوع سبک طراحی و دکوراسیون داخلی و یا نورپردازی فضا از آن استفاده کرد.

کاغذ های دیواری با توجه به رنگی که دارند، تاثیر زیادی در پرنور و بزرگ‌تر و یا کم نور و کوچک‌تر نشان دادن فضا دارند. به همین دلیل در انتخاب رنگ و طرح مناسب با فضا و سایر وسایل باید دقت زیادی داشته باشید.

از جمله مزایای این دیوار پوش این است که لازم نیست تمام این دیوار را به آن پوشش بدهید. شما می‌توانید فقط برای یک قسمت خاص از دیوار مثل پشت تلویزیون، کاغذ دیواری را نصب کنید. همچنین در انتخاب کاغذ دیواری دست شما کاملا باز است. می‌توانید از ترکیب چند طرح و رنگ کاغذ دیواری برای پوشش دهی دیوارهای مختلف خانه استفاده کنید.

امروز اکثر کاغذهای دیواری با مواد و متریال مرغوب تهیه می‌شوند و ضد آب هستند. به این معنا که می‌توان آن‌ها را پارچه نمناک شستشو داد تا درخشندگی اولیه خود را از دست ‌ندهند. علاوه بر آن، نصب سریع و راحتی دارند. همچنین هنگامی که قصد تغییر دکوراسیون و جداسازی آن‌ها را از دیوار داشته باشید، این کار آسان و سریع انجام می‌شود.

 

  • کناف

یکی از متریال‌های جدید و جذاب در دکوراسیون داخلی کناف‌ها هستند که برای اجرای سقف کاذب و پارتیشن بندی ساختمان به کار می‌روند. کناف از دو قسمت شامل سازه و گچ برگ تشکیل می‌شود. از جمله مزایای این متریال می‌توان به سرعت نصب بالا، قیمت مناسب و وزن سبک آن اشاره کرد.

اما در کنار مزایا برخی معایب نیز قابل توجه هستند. از جمله این موارد وجود درز بین پنل‌های کناف و محدودیت در سایز و ابعاد آن است.

یکی از قابلیت‌های مورد توجه متریال کناف این است که می‌توان از آن برای قابل استفاده کردن فضاهای مرده به کار برد. می‌توان از کناف به عنوان شلف استفاده کرد و کاربرد فضاها را به میزان زیادی افزایش داد.

 

  • پارکت چوبی

امروز کفپوش‌های متفاوتی در بازار وجود دارند؛ اما پارکت‌های چوبی از جمله قدیمی‌ترین متریال‌های کاربردی در طراحی دکوراسیون داخلی هستند. این نوع کف‌پوش مزایا و معایبی دارد که قابل ذکر هستند.

مزایای پارکت چوبی مواردی مانند جذابیت، گرما بخشی، کیفیت بالای چوب طرح زنده و قابلیت تطبیق پذیری با محیط‌های مختلف است. اما در مقابل معایبی مانند حساسیت بالا به رطوبت، حساسیت و آسیب پذیر بودن نسبت به اشیای نوک تیز، موریانه، صدای جیر جیر، خطر حریق و هزینه بالای نصب وجود دارد. به همین دلیل با توجه به مزایا و معایب شاید بسیاری از افراد علاقه به استفاده از این نوع کف‌پوش نشان ندهند و متریال های مدرن‌تر را جایگزین مناسب آن بدانند.

 

  • پارکت لمینت

این نوع کف‌پوش که جز متریال‌های تقریبا جدید در طراحی دکوراسیون داخلی به حساب می‌آید، مزایای بسیار زیادی دارد. از جمله این مزایا مقاومت در برابر لکه، سایش و خراش، تنوع رنگ و طرح، سرعت نصب بالا و سازگاری با محیط است. همچنین مقاومت در برابر اشیای نوک تیز، حرارت، قارچ و کپک از مزایای این نوع کفپوش هستند.

علاوه بر آن مقاومت این پارکت نسبت به پارکت چوبی در مقابل رطوبت بیشتر است و قابل انتقال به فضاهای دیگر نیز است.

 

  • کفپوش PVC

این متریال جالب توجه در اوایل دهه ۵۰ وارد بازار ایران شد و به مرور زمان عرضه و تولید آن افزایش پیدا کرد. از این متریال به عنوان کف‌پوش برای اماکن تجاری و مسکونی استفاده می‌شود. کفپوشهای pvc مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و حریق دارند. سرعت نصب آن‌ها بسیار بالا است و نگهداری آسانی دارند. همچنین کیفیت و دوام بالا، تنوع در طرح و رنگ و قابلیت شستشو را می‌توان به مزایای این نوع کف‌پوش اضافه کرد.

با توجه به این مزایا به راحتی می‌توان در فضاهای مختلف مانند حمام، آشپزخانه، مراکز درمانی و بهداشتی و یا فروشگاهی از این کف‌پوش استفاده کرد.

 

  • آینه کاری

یکی از ویژگی‌ها و کاربردهای اصلی آینه در دکوراسیون داخلی، زیباسازی فضا است. اگر فضا و مکان مناسبی برای نصب آینه‌ها دکوراتیو انتخاب شود، زیبایی فضا به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند. آینه‌ها همراه با نورپردازی مناسب می‌توانند در تزیین محیط خانه و دکوراسیون داخلی نقش موثری داشته باشند.

در گذشته آینه کاری سنتی در اماکن مجلل استفاده می‌شد. اما امروزه آینه کاری مدرن این قابلیت را دارد که بتوان در تمامی خانه‌ها از آن استفاده کرد.

 

آینه کاری مدرن در طراحی در دکوراسیون داخلی نشیمن تاثیر زیادی در زیبایی و افزایش بهره‌وری آن بازی می‌کند. به عبارت دیگر آینه کاری فقط جنبه زیبایی و دکوراتیو ندارد. با استفاده بهینه درست و مناسب از آینه در فضاهای درست می‌توان محیط را دل‌چسب و بزرگ‌تر نشان داد.

از این نوع متریال جذاب می‌توان به عنوان دیوار پوش نیز برای دیوار پذیرایی، پشت شومینه، راهرو، اتاق خواب، پشت تلویزیون و … استفاده کرد. اگر در انتخاب دیوار پوش مناسب برای خانه، خلاقیت را چاشنی کار خود کنید، می‌توانید زیبایی های منحصر به فرد خلق کنید.

ترکیب آینه و کاغذ دیواری هم می‌تواند دیوار پوش خاص و جذابی ایجاد می‌کند.

 

  • تایل بین کابینتی

تایل دکوراتیو بین کابینتی یکی دیگر از انواع مواد و متریالی هستند که در دکوراسیون داخلی مدرن کاربرد زیادی دارند. تنوع در طرح، رنگ و جنس باعث می‌شود که این تایل‌ها طرفداران زیادی داشته باشند و با استقبال مواجه شوند.

این تایل‌ها که پشت چسب دار هستند و به سرعت و آسانی در فضای بین کابینت آشپزخانه قابل نصب هستند. با توجه به اینکه جنس تایل از مواد مختلف مانند استیل، کامپوزیت، آلومینیوم، آینه و یا … باشد، کیفیت متفاوتی دارند. به عبارت دیگر هر کدام از این جنس‌ها مزایا و معایب متفاوتی دارند.

 

به طور مثال تایل کامپوزیتی آلومینیومی مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت دارد. اما برای محافظت بهتر از آن‌ها باید آب روی تایل ریخته نشود. به همین دلیل برای تمیز کردن آن‌ها استفاده از پارچه نمدار کافی است.

تایل‌ بین کابینتی به علت استفاده زیادی که بین کابینت آشپزخانه دارند با این نام شناخته می‌شوند. در حالی که می‌توان از این کاشی‌های جذاب در سایر فضاها برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کرد. به طور مثال می‌توان تایل‌های چسب‌دار را در سرویس بهداشتی، لابی ورودی ساختمان، داخل آسانسور و غیره به کار برد.

همچنین این تایل‌ها بر روی هر سطح صاف و تمیز مانند کاشی، سرامیک، بتن، گچ، ام دی اف قابل اجرا است و به راحتی نصب می‌شود.

این تایل‌ها در ابعاد ۳۰ در ۳۰ در بازار موجود هستند و برای برش آن‌ها به قسمت‌های کوچک‌تر باید با توجه به جنس تایل برش را انجام داد. به طور مثال برای برش تایل آینه‌ای و شیشه‌ای از الماس استفاده می‌شود. تایل های استیل با کمک مینی فرز برش می‌خورد. و تایل‌هایی که روی توری نصب هستند، به کمک کاتر قابل برش هستند.

 

  • المان پلی اورتان

این مدل متریال در طراحی و دکوراسیون داخلی شباهت بسیار زیادی به گچ‌بری‌های قدیمی و سنتی دارد. اما مزایای بی شمار این نوع مصالح جدید موجب شده که طرفداران زیادی پیدا کند. پلی اورتان در نگاه کلی به دسته از مواد شیمیایی گفته می‌شود که در اشکال مختلف مانند فوم نرم، فوم سخت، رزین، جلا دهنده و غیره کاربرد دارد.

اما کاربرد جالب توجه این ماده در دکوراسیون داخلی، استفاده از آن به عنوان ابزار پیش ساخته و شبیه گچ‌بری است. مزایای بسیار زیاد این متریال شامل ماندگاری بالا و مقاومت بسیار خوب، شکننده نبودن، سازگاری با محیط زیست، وزن سبک، اجرای سریع و آسان و تنوع در طرح است.

 

علاوه بر آن می‌توان از این متریال دکوراتیو در قسمت‌های مختلف شامل سقف، ستون‌ها، کنج سقف و قسمت مرکزی سقف استفاده کرد. همچنین این متریال پس از نصب به راحتی قابل رنگ آمیزی به هر نوع رنگ دلخواه است. به همین دلیل به راحتی می‌توان آن را با سایر وسایل خانه و دکوراسیون منزل هماهنگ کرد.

المان های پلی اورتان جایگزین گچبری در فضاهای مختلف مانند لابی ساختمان مسکونی و تجاری، هتل، رستوران، فضای داخل منزل، فروشگاه‌ها و… قابل اجرا و نصب است.

پلی اورتان در طرح‌های مختلفی مانند گل سقفی، کنسول، ابزارهای دیواری ساده، ابزار دیواری طرح دار، گچ‌بری گلویی و المان دکوراتیو تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود. برای نصب این متریال در طراحی دکوراسیون داخلی از چسب‌های مخصوص و یا میخ استفاده می‌شود. همچنین می‌توان این ابزار را در سیستم‌های هالوژنی، نورمخفی، اتوبوسی،  اپن اشپزخانه و… اجرا کرد.

قابلیت شستشو، ماندگاری و طول عمر بالا، عدم ترک خوردگی و عدم تغییر رنگ از جمله مزایای دیگر این ابزار جالب توجه است. همچنین می‌توان این متریال را در سطوح مختلف مانند گچ، سنگ، سیمان، کاشی، چوب، فلز، سقف کاذب و غیره اجرا کرد.

 

  • کرافت استون

سنگ‌های مصنوعی که با نام کرافت استون شناخته می‌شوند، متریال بسیار جالب و با کیفیت در طراحی و دکوراسیون داخلی به حساب می‌آیند. این مواد نمای زیبایی در فضای داخلی و خارجی ساختمان ایجاد می‌کنند و با استقبال زیادی مواجه هستند.

از این متریال جالب می‌توان برای فضاهای مانند جلوی آسانسور، ستون، راه‌پله‌ها، راهروها، پشت تلویزیون، پشت دیوار مبلمان، دیوار کنار میز ناهارخوری، تایل بین کابینتی آشپزخانه، پشت شومینه و بسیار جاهای دیگر استفاده کرد.

از جمله مزایا و ویژگی‌های کرافت استون ثبات رنگ و کیفیت بالا و قیمت مناسب است. استفاده از این متریال در فضای خارجی ساختمان مانند نمای ساختمان و در ترکیب با مصالحی مانند آجر نما و سنگ طبیعی قابل اجرا است.

 

 

  • کاغذ دیواری سقف

یکی دیگر از انواع خلاقیت طراحی و دکوراسیون مدرن، استفاده از کاغذهای دیواری به عنوان پوشش سقف است. از این کاغذ دیواری برای اماکن مرطوب مانند سقف حمام می‌توان استفاده کرد؛ زیرا مقاومت بسیار بالایی در مقابل رطوبت و آب دارد.

همچنین کاربرد کاغذ دیواری سقف برای پوشش دهی سقف پذیرایی روشی زیبا و جالب توجه است. این متریال جایگزین مناسبی به جای گچ‌بری و حتی سقف‌های ساده و گچی است. سقف هر خانه به عنوان دیوار پنجم آن‌ها شناخته می‌شود. توجه به این قسمت از فضای منزل و دکوراسیون می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی زیبایی هر چه بیشتر فضای خانه داشته باشد.

استفاده از لوسترها موجب می‌شود که سقف تبدیل به نقطه کانونی شود. به همین دلیل توجهات زیادی به سمت آن جلب می‌شود. با کاربرد کاغذ دیواری سقفی می‌توان این قسمت از فضا را به زیبایی تزئین کرد و فضایی دکوراتیو آن بخشید.

استفاده از این نوع کاغذ دیواری منحصر به محیط‌های خاص نیست. با توجه به کیفیت بالای جنس کاغذ دیواری سقفی، می‌توان از این پوشش برای سقف آشپزخانه، سرویس بهداشتی، اتاق خواب، نشیمن و پذیرایی استفاده کرد.

آنچه باعث تمایز در کاغذ دیواری سقفی هر کدام از این فضاها می‌شود، طرح و رنگ انتخابی است. بهتر است میان کاغذ دیواری سقف و سایر وسایل، رنگ‌ها و طرح‌ها هارمونی و هماهنگی برقرار باشد.

 

با ترکیب هنر، ذوق، خلاقیت و فناوری‌های مدرن هر روز مواد و مصالح جدیدی در طراحی و دکوراسیون داخلی به بازار عرضه می‌شود. هر کدام از این متریال‌ها با کیفیت‌های مختلفی تولید و در بازار وجود دارند. برای تهیه این مواد اولین و مهم‌ترین نکته، تهیه محصولات با کیفیت، با دوام و با قیمت مناسب است. تولیدکنندگان بسیاری در سطح کشور مواد و متریال دکوراسیون داخلی تولید و عرضه می‌کنند.

گروه دکوراسیون اکسون به عنوان برندی مطرح و شناخته شده در زمینه دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کند. گروه دکوراسیون اکسون با سال‌ها تجربه و سابقه درخشان محصولاتی با کیفیت، به روز، خلاقانه و با قیمت مناسب عرضه می‌کند. در صورتی که برای تغییر در طراحی و دکوراسیون منزل و محل کار خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید؛ می‌توانید با کارشناسان اکسون تماس بگیرید.

Related Posts

Leave a Reply